maandag 9 januari 2012
Beschouwing 2D Beeld
De aardappeleters
Het schilderij dat wij hebben gekozen heet 'De Aardappeleters'. Het schilderij is in april/mei 1885 in Nuenen gemaakt door Vincent van Gogh. Hij zag dit als een soort meesterproef. Hij koos ervoor om een moeilijke compositie te schilderen, om te bewijzen dat hij bezig was om een goede figuurschilder te worden. Hij bewonderde de fransman Jean-François Millet enorm en wilde net zoals hij, een goede 'boerenschilder' zijn.
Met 'De Aardappeleters' probeerde hij een realistisch beeld van het boeren leven te schilderen. Hij wilde de werkelijkheid niet idealiseren, zoals veel andere schilders dat volgens hem wel deden. Hij wilde aantonen dat de mensen door hard werken, hun eten eerlijk hebben verdiend. De boeren waren de hele dag hard aan het werk om de aarde om te spitten en aten vervolgens 's avonds ook aardappels. Dit heeft hij onder andere laten zien door het schilderij een beetje gelig en donker te maken, net als de kleur van aardappels. Door het gebruik van deze kleuren, komt de droevigheid ook beter naar voren.
Les etudiens pauvreux
Wij hebben het gekozen schilderij 'De aardappeleters' actueel gemaakt door het uitbeelden van studenten. Wij proberen bij dit schilderij uit te beelden, dat je als student een druk leven hebt. Tussen het studeren door is er weinig tijd over voor andere bezigheden. Op de foto is te zien dat wij tussen het leren door, nog snel iets aan het eten zijn, ondanks dat we daar eigenlijk geen tijd voor hebben. Er zit patat in de patatpan, omdat er geen tijd is om een echte gezonde maaltijd klaar te maken. De tassen met boeken staan nog op tafel en tijd om op te frissen zit er niet in.
Ook is er vooraan de tafel een plek leeg gelaten. Deze persoon was nog niet op tijd terug uit school, omdat hij 's avonds laat nog een tentamen moest maken.
Bij het presenteren van onze foto hebben we aan onze medestudenten gevraagd wat zij in de vakantie hadden gedaan. Dit hebben wij gevraagd, omdat we de dag na onze vakantie, ons showdossier af moesten hebben. In de vakantie hebben we hier toen hard aan moeten werken, waardoor we weinig vrije tijd over hadden.
Als we in het vervolg een schilderij na moeten maken, willen wij een paar punten verbeteren. Zo willen we proberen om de betekenis beter naar voren te brengen. Dit willen we doen door aandacht op bepaalde aspecten te leggen, bijvoorbeeld een studieboek. Ook hadden we sommige andere voorwerpen beter kunnen weglaten, omdat dit niets toevoegd aan de betekenis. Om te laten zien dat we nog een persoon missen, hadden we bijvoorbeeld ook een lege stoel neer kunnen zetten. Dit kon dan laten zien dat we nog niet compleet waren.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten